Polityka prywatności i wykorzystywanie plików cookies

Poniższa Polityka Prywatności określa zasady zapisywania i uzyskiwania dostępu do danych na Urządzeniach Użytkowników korzystających z Systemu Opole+ tj. strony internetowej pod adresem https://opoleplus.pl/ oraz aplikacji mobilnej Opole+ do celów świadczenia usług drogą elektroniczną przez Administratora oraz zasady gromadzenia i przetwarzania danych osobowych Użytkowników, które zostały podane przez nich osobiście i dobrowolnie za pośrednictwem narzędzi dostępnych w Systemie Opole+.

Poniższa Polityka Prywatności jest integralną częścią Regulaminu korzystania z Systemu Opole+ który określa zasady, prawa i obowiązki Użytkowników korzystających z Systemu Opole +.

§ 1 Definicje

  1. System Opole+ - system informatyczny w postaci aplikacji internetowej Opole+, prowadzonej przez Administratora pod adresem https://opoleplus.pl/ oraz udostępniony w postaci aplikacji mobilnej Opole+.
  2. Administrator - Miasto Opole, adres: ul. Rynek 1A, 45-015 Opole, tel. 77 45 11 800, email: urzad@um.opole.pl.
  3. Użytkownik - Użytkownik korzystający z aplikacji mobilnej Opole + i aplikacji internetowej Opole+ w celu wyświetlenia treści lub skorzystania z funkcji udostępnionych przez aplikację.
  4. Urządzenie - elektroniczne urządzenie wraz z oprogramowaniem, za pośrednictwem którego Użytkownik uzyskuje dostęp do Systemu Opole +.
  5. Cookies (ciasteczka) - dane tekstowe gromadzone w formie plików zamieszczanych na Urządzeniu Użytkownika.
  6. RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
  7. Dane osobowe - oznaczają informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej („osobie, której dane dotyczą”); możliwa do zidentyfikowania osoba fizyczna to osoba, którą można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować, w szczególności na podstawie identyfikatora takiego jak imię i nazwisko, numer identyfikacyjny, dane o lokalizacji, identyfikator internetowy lub jeden bądź kilka szczególnych czynników określających fizyczną, fizjologiczną, genetyczną, psychiczną, ekonomiczną, kulturową lub społeczną tożsamość osoby fizycznej.
  8. Przetwarzanie - oznacza operację lub zestaw operacji wykonywanych na danych osobowych lub zestawach danych osobowych w sposób zautomatyzowany lub niezautomatyzowany, taką jak zbieranie, utrwalanie, organizowanie, porządkowanie, przechowywanie, adaptowanie lub modyfikowanie, pobieranie, przeglądanie, wykorzystywanie, ujawnianie poprzez przesłanie, rozpowszechnianie lub innego rodzaju udostępnianie, dopasowywanie lub łączenie, ograniczanie, usuwanie lub niszczenie.
  9. Zgoda - zgoda osoby, której dane dotyczą oznacza dobrowolne, konkretne, świadome i jednoznaczne okazanie woli, którym osoba, której dane dotyczą, w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego, przyzwala na przetwarzanie dotyczących jej danych osobowych.

§ 2 Inspektor Ochrony Danych

Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, z którym można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych, poprzez adres e-mail: iod@um.opole.pl, lub listownie na adres ul. Rynek 1A, 45-015 Opole, z dopiskiem „Inspektor Ochrony Danych”.

§ 3 Rodzaje Plików Cookies

  1. Cookies wewnętrzne - pliki zamieszczane i odczytywane z Urządzenia Użytkownika przez System Opole+.
  2. Cookies zewnętrzne - pliki zamieszczane i odczytywane z Urządzenia Użytkownika przez systemy teleinformatyczne serwisów zewnętrznych. Skrypty serwisów zewnętrznych, które mogą umieszczać pliki Cookies na Urządzeniach Użytkownika zostały świadomie umieszczone w Systemie Opole + poprzez skrypty i usługi udostępnione i zainstalowane w Systemie Opole+.
  3. Cookies sesyjne - pliki zamieszczane i odczytywane z Urządzenia Użytkownika przez System Opole+ podczas jednej sesji danego Urządzenia. Po zakończeniu sesji pliki są usuwane z Urządzenia Użytkownika.
  4. Cookies trwałe - pliki zamieszczane i odczytywane z Urządzenia Użytkownika przez System Opole+ do momentu ich ręcznego usunięcia. Pliki nie są usuwane automatycznie po zakończeniu sesji Urządzenia, chyba że konfiguracja Urządzenia Użytkownika jest ustawiona na tryb usuwania plików Cookie po zakończeniu sesji Urządzenia.

​​​§ 4 Bezpieczeństwo składowania danych

  1. Mechanizmy składowania i odczytu plików Cookies - Mechanizmy składowania, odczytu i wymiany danych pomiędzy Plikami Cookies zapisywanymi na Urządzeniu Użytkownika a Systemem Opole+ są realizowane poprzez wbudowane mechanizmy przeglądarek internetowych i nie pozwalają na pobieranie innych danych z Urządzenia Użytkownika lub danych innych witryn internetowych, które odwiedzał Użytkownik, w tym danych osobowych ani informacji poufnych. Przeniesienie na Urządzenie Użytkownika wirusów, koni trojańskich oraz innych robaków jest także praktycznie niemożliwe.
  2. Cookies wewnętrzne - zastosowane przez Administratora pliki Cookies są bezpieczne dla Urządzeń Użytkowników i nie zawierają skryptów, treści lub informacji mogących zagrażać bezpieczeństwu danych osobowych lub bezpieczeństwu Urządzenia, z którego korzysta Użytkownik.
  3. Cookies zewnętrzne - Administrator dokonuje wszelkich możliwych działań w celu weryfikacji i doboru partnerów Systemu Opole+ w kontekście bezpieczeństwa Użytkowników. Administrator do współpracy dobiera znanych, dużych partnerów o globalnym zaufaniu społecznym. Nie posiada on jednak pełnej kontroli nad zawartością plików Cookies pochodzących od zewnętrznych partnerów. Za bezpieczeństwo plików Cookies, ich zawartość oraz zgodne z licencją wykorzystanie przez zainstalowane w Systemie Opole + Skrypty, pochodzących z Serwisów zewnętrznych, Administrator nie ponosi odpowiedzialności na tyle na ile pozwala na to prawo. Lista partnerów zamieszczona jest w dalszej części Polityki Prywatności.
  4. Kontrola plików Cookies:
     
  • Użytkownik może w dowolnym momencie, samodzielnie zmienić ustawienia dotyczące zapisywania, usuwania oraz dostępu do danych zapisanych plików Cookies przez każdą witrynę internetową,
  • Informacje o sposobie wyłączenia plików Cookies w najpopularniejszych przeglądarkach komputerowych dostępne są na stronie jak wyłączyć cookie lub u jednego ze wskazanych dostawców: Chrome, Opera, FireFox, Edge, Safari, Internet Explorer 11,
  • Użytkownik może w dowolnym momencie usunąć wszelkie zapisane do tej pory pliki Cookies korzystając z narzędzi Urządzenia Użytkownika, za pośrednictwem którego Użytkownik korzysta z usług Systemu Opole+.
     
  1. Zagrożenia po stronie Użytkownika - Administrator stosuje wszelkie możliwe środki techniczne w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych umieszczanych w plikach Cookies. Należy jednak zwrócić uwagę, że zapewnienie bezpieczeństwa tych danych zależy od obu stron, w tym działalności Użytkownika. Administrator nie bierze odpowiedzialności za przechwycenie tych danych, podszycie się pod sesję Użytkownika lub ich usunięcie, na skutek świadomej lub nieświadomej działalność Użytkownika, wirusów, koni trojańskich i innego oprogramowania szpiegującego, którymi może jest lub było zainfekowane Urządzenie Użytkownika. Użytkownicy w celu zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami powinni stosować się do zaleceń bezpiecznego korzystania z sieci.
  2. Przechowywanie danych osobowych - Administrator zapewnia, że dokonuje wszelkich starań, by przetwarzane dane osobowe wprowadzone dobrowolnie przez Użytkowników były bezpieczne, dostęp do nich był ograniczony i realizowany zgodnie z ich przeznaczeniem i celami przetwarzania. Administrator zapewnia także, że dokonuje wszelkich starań w celu zabezpieczenia posiadanych danych przed ich utratą, poprzez stosowanie odpowiednich zabezpieczeń fizycznych jak i organizacyjnych.
  3. Przechowywanie haseł - Administrator oświadcza, że hasła przechowywane są w zaszyfrowanej postaci, używając najnowszych standardów i wytycznych w tym zakresie. Deszyfracja podawanych w Systemie Opole + haseł dostępu do konta jest praktycznie niemożliwa.

§ 5 Cele do których wykorzystywane są pliki Cookies

  1. Usprawnienie i ułatwienie dostępu do Systemu Opole+
  2. Personalizacja Systemu Opole+ dla Użytkowników
  3. Umożliwienie Logowania do Systemu Opole+
  4. Marketing, Remarketing w serwisach zewnętrznych
  5. Prowadzenie statystyk (użytkowników, ilości odwiedzin, rodzajów urządzeń, łącze itp.)

§ 6 Przetwarzanie danych osobowych w związku z korzystaniem z Systemu Opole

1. W związku z funkcjonowaniem Systemu Opole +, Administrator zbiera i przetwarza dane osobowe zgodnie z właściwymi przepisami, w tym w szczególności z RODO i przewidzianymi w nich zasadami przetwarzania danych.
2. Administrator:

  • zapewnia przejrzystość przetwarzania danych;
  • zawsze informuje o przetwarzaniu danych w momencie ich zbierania, w szczególności o celu i podstawie prawnej przetwarzania danych osobowych, chyba że na podstawie odrębnych przepisów nie jest do tego zobowiązany;
  • dba o to, by dane były zbierane tylko w zakresie niezbędnym do wskazanego celu i przetwarzane były tylko przez okres, w jakim jest to niezbędne;
  • przetwarzając dane, Administrator zapewnia ich bezpieczeństwo i poufność oraz dostęp do informacji o przetwarzaniu Użytkownikom. Gdyby pomimo stosowanych środków bezpieczeństwa doszło do naruszenia ochrony danych osobowych (np. „wycieku” danych lub ich utraty) i takie naruszenie mogłoby powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności Użytkowników, Administrator poinformuje o takim zdarzeniu Użytkowników w sposób zgodny z przepisami.

§ 7 Cele i podstawy prawne przetwarzania danych osobowych

  1. Dane osobowe Użytkowników korzystających z Systemu Opole +, przetwarzane są przez Administratora:
  • w celu świadczenia usług drogą elektroniczną w zakresie udostępniania Użytkownikom treści gromadzonych w Systemie Opole + - podstawą prawną przetwarzania danych jest wykonanie umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO);
  • w celach statystycznych i analitycznych- podstawa prawną przetwarzania danych jest uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust.1 lit. f RODO), polegający na prowadzeniu analiz aktywności Użytkowników, a także ich preferencji w celu poprawy stosowanych funkcjonalności i świadczonych usług;
  1. Rejestracja w Systemie Opole+:
  • w celu świadczenia usług związanych z prowadzeniem i obsługą konta w Systemie Opole + podstawą prawną przetwarzania danych jest wykonanie umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO), a w zakresie danych podanych nieobowiązkowo - podstawą prawną przetwarzania danych jest wyrażona zgoda, którą w dowolnym momencie można wycofać, jednak bez wpływu na legalność dotychczasowego działania (art.6 ust. 1 lit. a RODO);
  • w celu komunikacji i obsługi zgłoszeń (np. przez formularz zgłoszeniowy)-podstawą prawną przetwarzania danych jest uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na konieczności rozwiązania zgłoszonej sprawy;
  • w celu otrzymywania informacji związanych z funkcjonowanie Systemu Opole + -podstawą prawną przetwarzania danych jest wyrażona zgoda, którą w dowolnym momencie można wycofać, jednak bez wpływu na legalność dotychczasowego działania (art.6 ust. 1 lit. a RODO).
     
  1. Korzystanie z usług dostępnych w Systemie Opole+:
  • w celu świadczenia usług drogą elektroniczną w zakresie realizacji usług oferowanych w Systemie Opole + - podstawą prawną przetwarzania danych jest wykonanie umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO);
  • w celu realizacji obowiązków wynikających z przepisów obowiązującego prawa, w szczególności przepisów podatkowych, w tym obowiązków archiwizacyjnych - podstawą prawną przetwarzania danych jest niezbędność do wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze (art. 6 ust. 1 lit. c RODO), ;
  • w celu potencjalnego ustalenia i dochodzenia roszczeń lub obrony przed nimi - podstawą prawną przetwarzania danych jest uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit. f RODO), polegający na ochronie jego praw.

§ 8 Pliki Cookies serwisów zewnętrznych

Administrator w Systemie Opole + wykorzystuje skrypty javascript i komponenty webowe partnerów, którzy mogą umieszczać własne pliki cookies na Urządzeniu Użytkownika. Pamiętaj, że w ustawieniach swojej przeglądarki możesz sam decydować o dozwolonych plikach Cookies jakie mogą być używane przez poszczególne witryny internetowe. Poniżej znajduje się lista partnerów lub ich usług zaimplementowanych w Systemie Opole +, mogących umieszczać pliki Cookies:

  • Prowadzenie statystyk: Tableau
  • Usługi inne: Mapy Google

Usługi świadczone przez podmioty trzecie są poza kontrolą Administratora. Podmioty te mogą w każdej chwili zmienić swoje warunki świadczenia usług, polityki prywatności, cel przetwarzania danych oraz sposób wykorzystywania plików cookies.

§ 9 Rodzaje gromadzonych danych

  1. System Opole + gromadzi dane o Użytkownikach. Cześć danych jest gromadzona automatycznie i anonimowo, a część danych to dane osobowe podane dobrowolnie przez Użytkowników w trakcie zapisywania się do poszczególnych usług oferowanych przez System Opole+.


Anonimowe dane gromadzone automatycznie:

  • Adres IP
  • Typ przeglądarki
  • Rozdzielczość ekranu
  • Przybliżona lokalizacja
  • Otwierane podstrony Systemu
  • Czas spędzony na odpowiedniej podstronie Systemu
  • Rodzaj systemu operacyjnego
  • Adres poprzedniej podstrony
  • Adres strony odsyłającej
  • Język przeglądarki
  • Prędkość łącza internetowego
  • Dostawca usług internetowych


Dane gromadzone w Systemie Opole+:

  • Imię i nazwisko
  • Login
  • Adres e-mail
  • Avatar / Zdjęcie profilowe
  • Adres zamieszkania
  • Płeć
  • Data urodzenia / wiek
  • Numer telefonu
  • Numer PESEL
  • Adres IP (zbierane automatycznie)
  • Numer NIP
  • Tablice rejestracyjne


Część danych (bez danych identyfikujących) może być przechowywana w plikach Cookies. Cześć danych (bez danych identyfikujących) może być przekazywana do dostawcy usług statystycznych.

§ 10 Dostęp do danych osobowych przez podmioty trzecie

  1. Dane osobowe Użytkowników Systemu Opole + mogą być przekazywane:

 

  • podmiotom świadczącym usługi hostingu oraz administracji Systemu Opole+ na rzecz Administratora na podstawie zawartej z nim stosownej umowy powierzenia,
  • podmiotom będącym w stosunku do danych Użytkownika odrębnym administratorem, w związku z oferowaniem określonych usług (tj. operatorzy płatności, firmy kurierskie, dostawcy usług miejskich),
  • podmiotom uprawnionym na podstawie obowiązujących przepisów prawa.

§ 11 Okres przetwarzania danych osobowych

  1. Dane osobowe Użytkowników przetwarzane są przez okres niezbędny do realizacji celów wskazanych w § 7.
  2. Co do zasady, wskazane dane osobowe są przechowywane wyłącznie przez okres świadczenia Usługi w ramach Systemu Opole + przez Administratora. Są one usuwane lub anonimizowane w okresie do 30 dni od chwili zakończenia świadczenia usług (np. usunięcie zarejestrowanego konta użytkownika.).
  3. W odniesieniu do danych osobowych przetwarzanych na podstawie zgody, dane osobowe przetwarzane będą nie dłużej niż do czasu jej cofnięcia lub osiągnięcia celu przetwarzania.
  4. W przypadku danych osobowych przetwarzanych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Administratora, dane osobowe przetwarzane będą nie dłużej niż do czasu zgłoszenia skutecznego sprzeciwu względem przetwarzania danych lub osiągnięcia celu przetwarzania.
  5. W przypadku, gdy prawo nakłada na Administratora określone obowiązki, w szczególności podatkowe i rachunkowe, w tym archiwizacyjne, dane osobowe Użytkowników przetwarzane będą do czasu realizacji tych obowiązków przez okres wymagany przez prawo.
  6. Czas przetwarzania danych może zostać wydłużony w przypadku, gdy przetwarzanie jest niezbędne do ustalenia i dochodzenia ewentualnych roszczeń lub obrony przed nimi, a po tym czasie jedynie w przypadku i zakresie, w jakim będą wymagać tego przepisy prawa.
  7. Dane anonimowe (bez danych osobowych) gromadzone automatycznie: Anonimowe dane statystyczne, niestanowiące danych osobowych, są przechowywane przez Administratora w celu prowadzenia statystyk Systemu Opole + przez czas nieoznaczony.

§ 12 Prawa Użytkowników związane z przetwarzaniem danych osobowych

  1. Każdy Użytkownik, którego dane dotyczą, ma:
  • Prawo żądania dostępu do danych osobowych - Użytkownikom przysługuje prawo uzyskania dostępu do swoich danych osobowych, realizowane za pośrednictwem panelu użytkownika dostępnego po zalogowaniu i narzędzi umożliwiających dostęp do konta w przypadku zapomnianego hasła.
  • Prawo żądania do sprostowania danych osobowych - Użytkownikom przysługuje prawo żądania od Administratora niezwłocznego sprostowania danych osobowych, które są nieprawidłowe lub / oraz uzupełnienia niekompletnych danych osobowych, realizowane za pośrednictwem panelu użytkownika dostępnego po zalogowaniu i narzędzi umożliwiających dostęp do konta w przypadku zapomnianego hasła.
  • Prawo żądania do usunięcia danych osobowych - Użytkownikom przysługuje prawo żądania od Administratora niezwłocznego usunięcia danych osobowych w przypadkach określonych w art. 17 RODO, realizowane za pośrednictwem panelu użytkownika dostępnego po zalogowaniu i narzędzi umożliwiających dostęp do konta w przypadku zapomnianego hasła. W przypadku kont Użytkowników, usunięcie danych polega na anonimizacji danych umożliwiających identyfikację Użytkownika.
  • Prawo żądania do ograniczenia przetwarzania danych osobowych - Użytkownikom przysługuje prawo ograniczenia przetwarzania danych osobowych w przypadkach wskazanych w art. 18 RODO, m.in. kwestionowania prawidłowość danych osobowych, realizowane na żądanie złożone do Administratora.
  • Prawo żądania wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych - Użytkownikom przysługuje prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania jego danych osobowych w przypadkach określonych w art. 21 RODO, realizowane na żądanie złożone do Administratora.
  • Prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych - Użytkownik może w dowolnej chwili wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, jednak nie wpływa to na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.

​​​​​§ 13 Prawo Użytkowników do wniesienia skargi

Użytkownik, którego dane dotyczą i który uważa, że dane osobowe są przetwarzane przez Administratora niezgodnie z obowiązującym prawem, ma prawo wnieść skargę do organu nadzoru, którym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych z siedzibą w Warszawie, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

§ 14 Zautomatyzowane podejmowanie decyzji, profilowanie

​​​​Dane osobowe Użytkowników nie będą poddawane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.

§ 15 Kontakt do Administratora

  1. Z Administratorem można skontaktować się w jeden z poniższych sposobów:
  • Adres pocztowy - Urząd Miasta Opole, ul. Rynek 1A, 45-015 Opole
  • Adres poczty elektronicznej urzad@um.opole.pl
  • Połączenie telefoniczne - +48 774511800
  • Formularz kontaktowy - dostępny po zalogowaniu Użytkownika w Systemie Opole+

§ 16 Wymagania Systemu Opole+

  1. Ograniczenie zapisu i dostępu do plików Cookies na Urządzeniu Użytkownika może spowodować nieprawidłowe działanie niektórych funkcji Systemu Opole+.
  2. Administrator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za nieprawidłowo działające funkcje Systemu Opole + w przypadku gdy Użytkownik ograniczy w jakikolwiek sposób możliwość zapisywania i odczytu plików Cookies.

§ 17 Linki zewnętrzne

  1. W Systemie Opole + - artykułach, postach, wpisach czy komentarzach Użytkowników mogą znajdować się odnośniki do witryn zewnętrznych, z którymi Administrator nie współpracuje. Linki te oraz strony lub pliki pod nimi wskazane mogą być niebezpieczne dla Twojego Urządzenia lub stanowić zagrożenie bezpieczeństwa Twoich danych. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za zawartość znajdującą się poza Systemem Opole+.

§ 18 Zmiany w Polityce Prywatności

  1. Administrator zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszej Polityki Prywatności w zakresie stosowania i wykorzystywania danych anonimowych lub stosowania plików Cookies.
  2. Administrator zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszej Polityki Prywatności w zakresie przetwarzania Danych Osobowych, o czym poinformuje Użytkowników posiadających konta Użytkownika za pośrednictwem poczty elektronicznej w terminie do 7 dni od zmiany zapisów. Dalsze korzystanie z usług oznacza zapoznanie się i akceptację wprowadzonych zmian Polityki Prywatności. W przypadku, w którym Użytkownik nie będzie się zgadzał z wprowadzonymi zmianami, ma obowiązek usunąć swoje konto z Systemu Opole+.
  3. Wprowadzone zmiany w Polityce Prywatności będą publikowane na tej podstronie Systemu Opole+.
  4. Wprowadzone zmiany wchodzą w życie z chwilą ich publikacji.